Ο πλουραλισμός διαφορετικών απόψεων και προτάσεων κυριάρχησε στην ημερίδα που συνδιοργανώθηκε από τις Περιφερειακές παρατάξεις «ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ» & «ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗ». Μια σημαντική για την θολή πολιτική συγκυρία εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα το απόγευμα με κεντρικούς ομιλητές τον Βουλευτή του Ποταμιού και στέλεχος του ΚΙΝ.ΑΛ Σπύρο Δανέλη και τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Εσωτερικών Κώστα Πουλάκη και ενώπιον της Υπουργού Διοικητικής Ανασυγκρότησης Όλγας Γεροβασίλη και πλήθους κόσμου που κατέκλισε την μικρή όπως αποδείχτηκε αίθουσα του ξενοδοχείου DU LAC.

Το στέλεχος της ΣΥΜΜΑΧΙΑΣ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ και του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Χαμπίπης έθεσε την αναγκαιότητα να συμπληρωθεί το σχέδιο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ 1 με τις αναγκαίες διασφαλίσεις και εγγυήσεις για την πιστή και απρόσκοπτη εφαρμογή του.   

Παραθέτουμε πιο κάτω την ομιλία του Δημήτρη Χαμπίπη.

φίλες και φίλοι,
θα ήθελα να ξεκινήσω την ομιλία μου με μια διευκρίνιση για το κατά πόσο εγώ εξουσιοδότησα τον Γιώργο Ζάψα να συζητάει εν λευκώ με τον Κώστα Μπασιούκα και την περιφερειακή παράταξη «ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗ».
Εμείς δεν κάνουμε τίποτα άλλο από το να ανοίγουμε έναν διάλογο, μια δημόσια διαβούλευση για τις εξελίξεις στην αυτοδιοίκηση και έχοντας μια πείρα 4 ετών από την παρουσία μας στα έδρανα του περιφερειακού συμβουλίου προβληματιζόμαστε βαθύτατα για την πορεία και το μέλλον της Ηπείρου και θέτουμε όλα τα θέματα επί τάπητος με ξεκάθαρο τρόπο. Οφείλουμε όλοι εδώ μέσα να αφήσουμε τα πολλά λόγια και να κάνουμε πράξεις. Και καταλήγοντας σε μια όμορφη εκδήλωση σαν την σημερινή όπου ο κάθε ένας μπορεί να καταθέσει ελεύθερα την άποψή του δεν μπορεί παρά να συμβάλουμε στην προαγωγή της δημοκρατικής διαδικασίας και παρά τους έντεχνους συνειρμούς που διατυπώθηκαν δημόσια δεν έχουμε από τον διάλογο να φοβηθούμε τίποτα  

Θα έλεγα ότι η αυτοδιοίκηση αποτελεί ένα από τα θεμέλια βάθρα της δημοκρατίας μας.  Σύμφωνα και με το Σύνταγμα της χώρας, Βουλή, Δικαιοσύνη, Αυτοδιοίκηση, Συνδικαλισμός. Ιδιαίτερα όμως στην δύνη της πλέον βαθιάς και πολύπλευρης κρίσης των μνημονίων και της οικονομικής κατάρρευσης χρεοκόπησε και απαξιώθηκε η πολιτική, αλλά η αυτοδιοίκηση είναι από τους ελάχιστους θεσμούς που έμεινε όρθιος. Στην αυτοδιοίκηση έχουν μεταφερθεί από το απάνθρωπο αθηνοκεντρικό κράτος πολλές αρμοδιότητες και ας σταματήσει το καλαμπούρι με ορισμένους «συνήθεις ύποπτους» περιφερειάρχες και δημάρχους που συνεχώς γκρινιάζουν ζητώντας νέους ρόλους και αρμοδιότητες. Ας ασκήσουν επί τέλους αυτές που τους αναλογούν για να επιλύσουν προβλήματα της καθημερινότητας του πολίτη που αγωνιά και προσμένει πολλά από αυτούς. Κυρίως όμως θα έλεγα ότι στην αυτοδιοίκηση υπάρχουν και δρούν τα πλέον ικανά και δραστήρια πολιτικά στελέχη και εκκολάπτονται οι μελλοντικοί ηγέτες όπως έχουμε το καλό παράδειγμα με την υπουργό Όλγα Γεροβασίλη που θήτευσε για πολλά χρόνια στην αυτοδιοίκηση, τον κοντοχωριανό μου στα Τζουμέρκα  Αλέξη Τσίπρα και πολλά ακόμη φωτεινά παραδείγματα.
Οποιαδήποτε λοιπόν εξέλιξη μικρή η μεγάλη που αφορά την αυτοδιοίκηση δεν μπορεί παρά να κεντρίζει το ενδιαφέρον.
Έχει κατατεθεί στην βουλή και επίκειται η ψήφιση του ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ 1.     
Η μεγάλη μεταρρυθμιστική τομή που σύμφωνα με τα κυβερνητικά στελέχη επιχειρεί ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ αφορά τον τρόπο εκλογής και διοίκησης των φορέων της αυτοδιοίκησης και σε κάποιες αναγκαίες εκ του αποτελέσματος τροποποιήσεις του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ που έχουν αναφορές στην δημοκρατική έκφραση και συμμετοχή των πολιτών, στην καθιέρωση των τοπικών δημοψηφισμάτων, στην εποπτεία και τον κοινωνικό έλεγχο των επιχειρήσεων των ΟΤΑ και σε μια σειρά δυσλειτουργίες που πρέπει να θεραπευτούν.
Κατά συνέπεια ο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ εξαντλεί τον μεταρρυθμιστικό του οίστρο στην απλή αναλογική που πράγματι αποτελεί μια θαρραλέα πολιτική επιλογή της σημερινής κυβέρνησης και την ικανοποίηση ενός διαχρονικού αιτήματος του δημοκρατικού κόσμου.

Δεν θα διστάσω δε να πω ότι αν δεν υπήρχε η αλλαγή του εκλογικού συστήματος πολύ ελάχιστοι εξ ημών θα είχαν ασχοληθεί έστω και επιδερμικά με το σχέδιο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ.
Και αυτό γιατί οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν απαντούν με θεσμικό τρόπο στα μείζονος σημασίας προβλήματα της αυτοδιοίκησης όπως η θεσμοθέτηση των οικονομικών πόρων, τα λειτουργικά, η απλούστευση των διαδικασιών, οι πολλαπλοί και πολλές φορές άσκοποι έλεγχοι και μια σειρά άλλων δυσλειτουργιών.

Κατά τα άλλα θα έλεγα ότι για να ήμαστε ειλικρινείς σε αυτήν την αίθουσα η πραγματική μεταρρύθμιση δεν ήταν καν αυτή του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ που όπως είπε ο κ. Πουλάκης κρίθηκε αναγκαίο να μετασχηματιστεί.  Η βάση του σχεδιασμού, του προγραμματισμού και του οράματος για μια ανεξάρτητη, ακηδεμόνευτη και αποτελεσματική αυτοδιοίκηση ήταν αυτή του ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ γιατί σε συνέχεια αυτής πήγαμε στον ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ και τώρα οδηγούμαστε στον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ. Άλλωστε όλοι θυμούμαστε πως ήταν και πως λειτουργούσε η αυτοδιοίκηση πριν το 1998 με τις 12.500 Κοινότητες-χωριά ανά την Ελλάδα και την χωρίς καμία δυνατότητα παρέμβασης για τα προβλήματα της καθημερινότητας του πολίτη άσκηση εξουσίας του προέδρου του κάθε χωριού. Ο πρόεδρος, ο δάσκαλος και ο χωροφύλαξ.

Η απλή αναλογική αποτελεί πράγματι μια θεσμική τομή και επί της αρχής αποτελεί για τους περισσότερους από εμάς καθαρά ιδεολογική υπόθεση.  Το ισχύον εκλογικό σύστημα με την ενισχυμένη αναλογική και την κλοπή στην κυριολεξία με το μπόνους των εδρών από την πλειοψηφούσα περιφερειακή η δημοτική παράταξη έκλεισε τον ιστορικό του κύκλο. Είναι αδιανόητο στην χώρα που γέννησε την δημοκρατία να μην αποτυπώνεται η αυθεντική βούληση του πολίτη και την επόμενη ημέρα των επαναληπτικών εκλογών να εμφανίζεται η πλειοψηφούσα παράταξη με το 60% των εδρών. Χάνεται έτσι το βαθύτερο νόημα και η τιτάνια δύναμη της ψήφου, φαλκιδεύεται η λαϊκή κυριαρχία και δεν αποτυπώνεται με ξεκάθαρο και αξιόπιστο τρόπο η βούληση του πολίτη.

Εμείς στην συζήτηση που έγινε στο Περιφερειακό Συμβούλιο συμφωνήσαμε ως ΣΥΜΜΑΧΙΑ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ επί της αρχής με την προτεινόμενη ψήφιση της απλής αναλογικής.

Θέλουμε κάποτε σε αυτόν τον τόπο η ψήφος του πολίτη να πιάνει τόπο και να βλέπει στα έδρανα του περιφερειακού η δημοτικού συμβουλίου να τον εκφράζουν και να τον εκπροσωπούν αυτοί που ο ίδιος επέλεξε και όχι κάποιους άλλους που οι μηχανορράφοι των εκλογικών συστημάτων επιβάλουν. Ακόμη και αν χρειάζεται να κάνουμε όλοι τις υπερβάσεις μας και να καλλιεργήσουμε κουλτούρα συναινέσεων, συνθέσεων και  προγραμματικών συγκλίσεων. Η Γερμανία κυβερνάται εδώ και μια δεκαετία από συνασπισμό κομμάτων με τους Χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ και το SPD της Αντρέα Νάλες στην βάση των προγραμματικών συγκλήσεων η πιστή εφαρμογή των οποίων διασφαλίζει την πολιτική σταθερότητα και εγγυάται την ανάπτυξη, την κοινωνική δικαιοσύνη και την ευημερία του Γερμανικού λαού.

Και είναι παράδοξο να εμφανίζονται πολέμιοι της απλής αναλογικής στελέχη που έχουν αυτοπροσδιοριστεί ως προοδευτικά και προσκείμενα στον ευρύτερο κεντροαριστερό χώρο και την Ευρωπαϊκή σοσιαλδημοκρατία επικαλούμενοι το τετριμμένο νεοσυντηρητικό  επιχείρημα της ακυβερνησίας και των προβλημάτων στην εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία των φορέων της αυτοδιοίκησης.
Εκφράσαμε όμως (και εδώ διαφωνήσαμε με τα στελέχη της παράταξης ΗΠΕΙΡΟΣ ΑΝΑΤΡΟΠΗΣ που ψήφισαν χωρίς αστερίσκους τον ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ) και τις επιφυλάξεις μας για την προχειρότητα των ρυθμίσεων και την παντελή έλλειψη εγγυήσεων για την θεσμική θωράκιση της πιστής εφαρμογής των διατάξεων της απλής αναλογικής.     

Η προτεινόμενη κατανομή του συνόλου των εδρών του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου από το πρώτο γύρο με το σύστημα της απλής αναλογικής, χωρίς την ταυτόχρονη θέσπιση κανόνων συλλογικής δημοκρατικής λειτουργίας των παρατάξεων και των μεταξύ τους προγραμματικών συνεργασιών, όχι μόνον δεν αποδυναμώνει τον προσωποκεντρικό χαρακτήρα του θεσμού, αλλά αντιθέτως τον ενισχύει αφού εκ των πραγμάτων οδηγεί σε περίεργες συναλλαγές και συνεργασίες με όπλο την κατανομή «ρόλων» τις περισσότερες φορές χωρίς περιεχόμενο. Η αναλογική εκπροσώπηση των παρατάξεων, έκτος των άλλων εφόσον περιορισθούν οι πιθανές δυσλειτουργίες και ο «κίνδυνος» της «ακυβερνησίας» με την επίτευξη προγραμματικών συνεργασιών, εξασφαλίζει το διάλογο τη συλλογικότητα, τον κοινωνικό έλεγχο και εν τέλει τη διαφάνεια, το δημοκρατικό προγραμματισμό και την καλύτερη αξιοποίηση των ελάχιστων πόρων που έχουν στην διάθεσή του οι αυτοδιοικητικοί φορείς.
Εναπόκειται στην ευθύνη των κυβερνόντων να συνεχιστεί η διαβούλευση και να γίνουν οι αναγκαίες προσθήκες-αλλαγές-τροποποιήσεις έτσι ώστε να διασφαλίζεται ι κοινωνικός έλεγχος, η διαφάνεια, η αναγκαία συναίνεση και η κοινή αποδοχή των προτεινόμενων ρυθμίσεων.
Κλείνοντας θα σας πω μια δική μου πρόβλεψη για την επόμενη θεσμική αλλαγή που θα έχει πράγματι τα χαρακτηριστικά της μεταρρύθμισης μιας και θα σημάνει την απόλυτη αποκέντρωση και την αυτόνομη περιφερειακή ανάπτυξη.
Γιατί όχι λοιπόν στο επόμενο στάδιο να μην ωριμάσουν και οι συνθήκες  για ένα μελλοντικό σχέδιο με αποκέντρωση στα πρότυπα  των Γερμανικών, Ισπανικών, Ελβετικών κλπ. επαρχιών και με την θεσμοθέτηση μιας σε ομόσπονδη δομή μιας κυβέρνησης της Ηπείρου
Και επειδή θα είμαι και ο νονός μιας και προχθές ο κ. Καμίνη σαστισμένος παρακολουθούσε διαφωνίες και κριτικές στελεχών μόνο και μόνο για να σπάσει ο πάγος ονομάτισα την μεγάλη μελλοντική αυτοδιοικητική τομή «πρόγραμμα για την ομόσπονδη λειτουργία της αυτοδιοίκησης σε επίπεδο περιφερειακής διακυβέρνησης  Αντρέας Παπανδρέου».
Γιατί αυτός υπήρξε ο πραγματικός οραματιστής της ανεξαρτησίας, του κύρους και της οντότητας του Νομάρχη, του Περιφερειάρχη, του Δημάρχου και  του θεσμικού πυλώνα της δημοκρατίας μας που λέγεται τοπική αυτοδιοίκηση.
Σας ευχαριστώ.