Οι καταγγελίες της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών για μεθοδεύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που οδηγούν σε απολύσεις εργαζομένων, είναι πολύ σοβαρές και επιβεβαιώνουν τις επισημάνσεις μας για την έλλειψη προστασίας των θέσεων εργασίας γενικότερα.

Η ιταλικών, πλέον, συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που εξαγοράστηκε το 2017 από την TRENITALIA, έναντι μόλις 45 εκατ. €, και με επιχορήγηση στη συνέχεια 50 εκατ. € ανά έτος για την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών, συνεχίζει να απολαμβάνει την ευνοϊκότατη έως και σκανδαλώδη μεταχείριση και από τη σημερινή Κυβέρνηση, αφού πρόσφατα ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Μεταφορών η χορήγηση με απευθείας ανάθεση, χωρίς διαγωνισμό, και πάλι στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της σύμβασης για τις άγονες γραμμές (ΥΓΟΣ) και για τα επόμενα 15 έτη με 50 εκατ. € ανά έτος. Ενώ υπάρχουν και άλλες ευνοϊκές συμβάσεις.
Πέρα από  την προνομιακή αυτή μεταχείριση η εταιρεία μπορεί να αξιοποιήσει μια σειρά μέτρων που ελήφθησαν και αφορούν πληττόμενες από την κρίση επιχειρήσεις. Ενώ δεν ανέλαβε μέχρι σήμερα καμία πρωτοβουλία να αυξήσει το μεταφορικό εμπορευματικό της έργο, όπως έγινε σε άλλες χώρες.
Παρ’ όλα αυτά, η ιδιωτική πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεθοδεύει την αντεργατική πολιτική της με έμμεσες απολύσεις 125 εργαζομένων συνολικά, μη ανανεώνοντας συμβάσεις που λήγουν και μη επαναφέροντας εργαζομένους που λήγει η στρατιωτική τους θητεία, δηλαδή έμπειρο και καταρτισμένο προσωπικό.
Ως Βουλευτές του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ, με τους συναδέλφους Γιώργο Μουλκιώτη και  Βασίλη Κεγκέρογλου, καταθέσαμε ερώτηση προς τον αρμόδιο Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, στηρίζοντας τα αιτήματα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, και ζητώντας από τον Υπουργό να απαντήσει για τις ενέργειές του, ώστε να αποτραπούν οι επικείμενες απολύσεις, και στην περίπτωση που αυτές πραγματοποιηθούν να απαντήσει αν θα επιβληθούν οι προβλεπόμενες κυρώσεις σύμφωνα με τις πρόσφατες Πράξεις Νομοθετικού Περιεχομένου.

                                        
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
Προς: Τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλή

ΘΕΜΑ:  «Απολύσεις εργαζομένων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ»

Κύριε Υπουργέ,
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών με έγγραφό της, που απευθύνεται σε κάθε αρμόδιο, καταγγέλλει μεθοδεύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που οδηγούν σε απολύσεις εργαζομένων, παρά το γεγονός ότι μέχρι σήμερα η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει τύχει ευνοϊκότατης έως σκανδαλώδεις αντιμετώπισης από την Κυβέρνηση.
Ως γνωστών, η Δημόσια Σιδηροδρομική εταιρία επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εξαγοράστηκε το 2017 από την TRENITALIA, δηλαδή από το Ιταλικό Δημόσιο, έναντι του πενιχρού τιμήματος των 45 εκατ. €, αν και το αποθεματικό στο ταμείο της ανερχόταν σε 78 εκατ. € περίπου. Τον Απρίλιο του 2019 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ιταλικών πλέον συμφερόντων, αγοράζει την «Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού» (Ε.Ε.Σ.Σ.Τ.Υ.) καταβάλλοντας το ποσό των 22 εκατ. € περίπου, ενώ της όφειλε 30 εκατ.€.
Επιπλέον το 2017, η τότε Κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ αποφάσισε την χρηματοδότηση της εταιρείας για 5 χρόνια με 250 εκατ. €, με σκοπό την εξυπηρέτηση των άγονων γραμμών και πριν από λίγους μήνες η Κυβέρνησή σας επεκτείνει το χρονικό αυτό διάστημα για άλλα 10 χρόνια επιδοτώντας τη με συνολικά 750 εκατ. €. Από τη πλευρά της η εταιρεία δεσμεύτηκε με επενδύσεις ύψους 2,2 δισ. €, χωρίς να έχει υλοποιήσει ακόμα κάτι, σχετική η απ’ αριθμ.: 236/4800/10-3-20 ερώτησή μας η οποία παραμένει δυστυχώς αναπάντητη.
Η ιταλικών συμφερόντων ΤΡΑΙΝΟΣΕ, παρά την προνομιακή μεταχείριση που έχει από την Κυβέρνηση, μεθοδεύει την αντεργατική της πολιτική προβαίνοντας σε έμμεσες απολύσεις, σύμφωνα με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών, καθώς δεν ανανεώνει τις συμβάσεις εργασίας σε 75 εργαζόμενους, οι οποίοι εργάζονται στην εταιρεία και συγκεκριμένα στην τεχνική βάση, πάνω από δύο (2) χρόνια και αναμένεται να μην επαναφέρει στην εταιρεία ακόμη  πενήντα (50) εργαζόμενους οι οποίοι εκπληρώνουν τη στρατιωτική τους θητεία, δηλαδή εκατό εικοσιπέντε (125) εργαζόμενους συνολικά, αν και είναι πλήρως καταρτισμένοι από τις Σχολές του Σιδηροδρόμου.
Ως δικαιολογία αυτής της ενέργειας η εταιρεία επικαλέσθηκε τις δυσμενείς συνέπειες της πανδημίας, χωρίς όμως να αναλάβει  καμία  πρωτοβουλία στον τομέα της μεταφοράς των εμπορευμάτων προς όφελός της, όπως έκαναν  άλλες αντίστοιχες εταιρείες της Ευρώπης κατά τη συγκεκριμένη περίοδο και είχαν θετικά αποτελέσματα, και παρά το γεγονός ότι πρόσθετα μπορεί να αξιοποιήσει μια σειρά μέτρων που ελήφθησαν από την Κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της κρίσης.
Με βάση τα παραπάνω ερωτάσθε κύριε Υπουργέ:
1. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε, ώστε να μην προχωρήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε απολύσεις εργαζομένων;
2. Θα μεριμνήσετε για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων,  σύμφωνα με τις πρόσφατες Π.Ν.Π., στο βαθμό που η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα εμμείνει στις απολύσεις;