LINK A : https://apply.workable.com/j/247F7D2C05
LINK B: https://apply.workable.com/j/24567C25E0
---------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Με κλικ στο μπάνερ ή ΕΔΩ, δείτε τα δρομολόγια και πληροφορίες για το ΑΣΤΙΚΟ ΚΤΕΛ 'Αρτας
Του Σταύρου Ελ. Καλογιάννη
Πρώην αναπληρωτή Υπουργού
Ανάπτυξης και Υποδομών
Έχουν περάσει δύο μήνες από τις εκλογές, κι ενώ ο αρμόδιος για τις υποδομές αναπληρωτής Υπουργός ορκίστηκε μόλις χθες (!), ο Υπουργός Οικονομίας έκανε τις πρώτες δηλώσεις για το μέλλον των πέντε αυτοκινητοδρόμων που υλοποιούνται με αντίστοιχες συμβάσεις παραχώρησης.
Οι δηλώσεις προκαλούν εύλογη ανησυχία για την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτών έργων, καθώς είναι γενικόλογες, ασαφείς και δείχνουν ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου δεν γνωρίζει ακόμα όλες τις παραμέτρους των συμβάσεων. Ειδικότερα:
1. «Το πρώτο πρόβλημα», ανέφερε ο Υπουργός, «είναι το κόστος των έργων, το οποίο θα μπορούσε να είναι χαμηλότερο εάν άλλαζε ο τρόπος προσδιορισμού των τιμών». Αναρωτιέται κανείς σε ποιές τιμές αναφέρεται, αορίστως, ο Υπουργός, πως άραγε θα άλλαζε ο τρόπος προσδιορισμού τους και πότε.
2. «Πρόθεσή μας», συνέχισε ο Υπουργός, «είναι να μελετήσουμε τις συμβάσεις για να τις αναθεωρήσουμε». Υπενθυμίζεται ότι μία σύμβαση παραχώρησης (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα/Σπάρτη) έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί και δεν χρειάζεται αλλαγές, οι δε υπόλοιπες τέσσερις αναθεωρήθηκαν το 2013 μετά από σκληρή και επίμονη δουλειά, καθώς τα έργα είχαν «παγώσει» επί δυόμισι ολόκληρα χρόνια (τέλος 2010 – Ιούνιος 2012). Η αναθεώρησή τους εγκρίθηκε από όλες τις αρμόδιες Ελληνικές Υπηρεσίες και Αρχές και τις αντίστοιχες Ευρωπαϊκές, κατόπιν έντονων διαβουλεύσεων με τους παραχωρησιούχους, τους κατασκευαστές και τις, πλέον των σαράντα, Τράπεζες οι οποίες χρηματοδοτούν τα έργα. Στη συνέχεια κυρώθηκαν από τη Βουλή, το 2013. Μία νέα αναθεώρηση, χωρίς μάλιστα ο Υπουργός να προσδιορίζει εκ των προτέρων ποιά σημεία χρήζουν, κατά την άποψή του, τροποποίηση, προκαλεί αβεβαιότητα για την ολοκλήρωση των έργων.
3. «Πρόθεσή μας είναι», κατέληξε ο Υπουργός, «να αναθεωρήσουμε την πολιτική των διοδίων, με αναλογική χρέωση, με θέσπιση ηλεκτρονικών διοδίων και με κοινωνικά κριτήρια». Χαίρομαι, αρχικώς, που ο Υπουργός εγκατέλειψε ήδη την πολιτική «δεν πληρώνω», που τόσο πολύ υποστήριξε το κόμμα του όσο ήταν στην αντιπολίτευση, πολιτική που λίγο έλειψε να τινάξει στον αέρα όχι μόνο τις συμβάσεις παραχώρησης, αλλά και τα δημόσια έσοδα. Σε ό,τι αφορά την αναλογική χρέωση με ηλεκτρονικά διόδια, παραβιάζει ανοιχτές θύρες ο Υπουργός. Εντολή στην Υπηρεσία να εφαρμόσει τα ηλεκτρονικά διόδια αλλά και τη διαλειτουργικότητα του συνόλου των συστημάτων διοδίων, είχα δώσει προφορικώς και γραπτώς ακριβώς προ δύο ετών (έγγραφό μου υπ’ αρ. οικ. 11501/29.03.2013, συνημμένο), παρά το γεγονός ότι η εφαρμογή τους το συντομότερο δυνατό αποτελούσε σημείο διαφωνίας με τους παραχωρησιούχους. Τα ηλεκτρονικά διόδια περιλαμβάνονται άλλωστε και στις αναθεωρημένες συμβάσεις και πρέπει απλώς να επισπευστεί η εφαρμογή τους. Θυμίζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ και οι ΑΝΕΛ, που σήμερα συγκυβερνούν, είχαν καταψηφίσει στη Βουλή τις αναθεωρήσεις των συμβάσεων.
Οποιαδήποτε νέα καθυστέρηση στην υλοποίηση των αυτοκινητοδρόμων, λόγω του κλίματος αβεβαιότητας που προκαλούν η απραξία και οι αόριστες υπουργικές εξαγγελίες, θα έχει πρόσθετο κόστος για το Ελληνικό Δημόσιο, ενώ θέτει σε κίνδυνο την έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων. Αυτό που χρειάζονται σήμερα οι συμβάσεις παραχώρησης, που δίνουν τεράστια ώθηση στην περιφερειακή ανάπτυξη της χώρας, είναι στενή παρακολούθηση από την πολιτική ηγεσία και άμεση επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν καθημερινά σ’ αυτές. Ήδη οι καθυστερήσεις είναι σημαντικές σε ορισμένα σημεία, όπως για παράδειγμα στο «Αβγό» Ιωαννίνων της Ιόνιας οδού, στο οποίο –σύμφωνα με δηλώσεις του πρώην Υπουργού Υποδομών– έπρεπε οι εργασίες να είχαν ξεκινήσει τον Οκτώβριο 2014. Πέρασαν ήδη έξι μήνες και ακόμα το εργοτάξιο δεν έχει εγκατασταθεί.