ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΚΟΛΙΑΤΣΟΥ

Καλή και άγια η απόφαση του Δήμου να αναβιώσει το έθιμο της «Μεγάλης Φωτιάς» στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας της Αγίας Θεοδώρας (και του Αγίου Νικολάου) το βράδυ της Μεγάλης Πέμπτης, σε συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Ενορίας Αγίας Θεοδώρας , του Μουσικού Σχολείου και  τη συμμετοχή της Φιλαρμονικής του Συλλόγου «Σκουφάς».

 Όμως,  τι έχετε να πείτεστους πιστούς, κ. δήμαρχε, ως  κατ’ εξοχήν αρμόδιος συνδιοργανωτής της εκδήλωσηςγια τις ασχημίες που διαπράχτηκαν κατά την εξέλιξή της;  Δηλαδή, μήπως εσείς, μαζί και οι λοιποί ιθύνοντες  της συν-διοργάνωσης πρέπει να εξηγήσετε  πως έγινε  και ενόσω  τα εξωτερικά μεγάφωνα  μετέδιδαν στο πλήθος των συγκεντρωμένων έξω από την εκκλησία της Πολιούχου μας την ανάγνωση των ιερών Ευαγγελίων,  ένας  ανομολόγητος χαβαλές  που κυριαρχούσε από άκρου εις άκρον του χώρου, είχε υποκαταστήσει τα συνέχοντα τις καρδιές των παρισταμένων βαθιά συναισθήματα σεβασμού, περισυλλογής και θρησκευτικής κατάνυξης αλλά και καταστήσει εντελώς απαράδεκτη την απαιτούμενη στοιχειωδώς  ευπρεπή παρουσία τους;
Αλήθεια κ.δήμαρχε, Σεβασμιότατε προκαθήμενε της Μητροπόλεως Άρτας ήταν εικόνα ευσεβών χριστιανώνπου πήγαν να παρακολουθήσουν τη λειτουργία της σταύρωσης του θεανθρώπου και στη συνέχεια να ζήσουν την αναβίωση του εθίμου της «Μεγάλης Φωτιάς», αυτό που έδειχνε ο προαύλιος χώρος της Αγίας Θεοδώρας  ήένα κινηματογραφικό απόσπασμα  από κλασσικό γουέστερν,  όπου  κάποιοι ασεβείς, ως άλλοι ινδιάνοι, έτρεχαν πάνω-κάτω είτε περιφέρονταν  αλαλάζοντας  τις αναμμένες φωτιές;
 Ήταν θέαμα αναβίωσης θρησκευτικού εθίμου ή«βλασφημία» ενάντια  στην αισθητική της χριστιανικής σεμνότητας και στα ευγενή  θρησκευτικά συναισθήματα  των παρισταμένων πιστών καθ’ όν χρόνο εξελίσσονταν η ευαγγελική αφήγηση του θείου δράματος από τον λειτουργούντα ιερέα; Πάντως είτε έτσι είτε αλλιώς  επρόκειτο για μια  Μεγαλοβδομαδιάτικη ασχημία που πληγώνει…. Καιτο κακό είναι ότι διαπράχτηκε, δυστυχώς, από την πλειονότητα των προσελθόντων νέων αγοριών και κοριτσιών, που,  μες την τρελή χαρά, με τα χαχανητά τους να καλύπτουν την μεγαφωνική μετάδοσή της συνεχιζόμενης  λειτουργίας της Μ. Πέμπτης,έδειξαν να την προσπερνούν απρεπώς και ασεβώς, με το ενδιαφέρον τους  να εξαντλείται στοπως θα αποθανατίσουν καλύτερα το θέαμα με τα κινητά τους είτε θα το μεταδώσουν live με ανάρτηση στο «FB».
Μεγαλύτερη ωστόσο η ασχημία, ή άλλως πως το φιάσκο της Μεγάλης Εβδομάδας, ήταν ή εικόνα της καθιερωμένης «Περιφοράς  των Επιταφίων» το βράδυ της Μ. Παρασκευής.  Αφού, την ώρα που  «ψάλλονταν»  τα Εγκώμια του Επιταφίου Θρήνου και «νοηματοδοτούνταν»  το απόλυτο πένθος για όλη την ορθόδοξη χριστιανοσύνη,  στην Αρτινή οδό «Σκουφά» περνούσαν οι Επιτάφιοι εν μέσω μιας αφόρητης οχλαγωγίας και μια ανομολόγητης περιρρέουσας ασέβειας . Καμία σεμνότητα και αυτοσυγκράτησημεταξύ της πλειονότητας των πιστών κατάτο πέρασμα ή  την συνοδεία του Επιταφίου!Η  ατμόσφαιρα στην «Σκουφά» μακράν του να είναι κατανυκτική!Η δυσαρμονία θρησκευτικού συναισθήματος και τελετουργικού της μεγάλης βραδιάς, απόλυτη!
Χωρίς την αίσθηση εκείνης της ανατριχίλας η συντριπτική πλειονότητα των απόμακρων του κέντρου ευρισκομένων , αφού δεν έφθαναν μέχρι εκεί τα μελωδικά  ακούσματα των πένθιμων εμβατηρίων: «Αι ΓενεαίΠάσαι», «Αdagio», Sventuraκ.άπου από τον προαύλιο χώρο του Αγίου Δημητρίου η φιλαρμονική του  «Σκουφά»  παιάνιζε.Κανονική, όμως  η ροή των  αυτοκινήτων που διέτρεχαν  την οδό Φιλελλήνων για να μπουν στην «Σκουφά» μέχρι να στρίψουν προς την «Μακρυγιάννη», ενόσω  η περιφορά των Επιταφίων ήταν σε εξέλιξη! Αλλά και βαριά  «βλασφημία»απέναντι στον «κηδευμένο Ιησού», η θλιβερή εικόνα των ένθεν κακείθεν του κεντρικού πεζόδρομου καφέ και εστιατορίων, με τους σερβιτόρους όρθιους να παίρνουν παραγγελίες και τους  θαμώνες… πιστούς  καθισμένους στις καρέκλες να  τρώνε   τον «πιτόγυρο» ή να απολαμβάνουν το ποτό τους, ενώ σε λίγα μέτρα απόσταση περνούσε ο Επιτάφιος.
Κατά γενική ομολογία ο  αντίκτυπος από τον τρόπο που σχεδιάστηκαν,  εξελίχθηκαν και περατώθηκαν τόσο η επίμαχη τελετουργία την Μ. Παρασκευής όσο και η αναβίωση του εθίμου της «Μεγάλης Φωτιάς»όχι μόνο προκάλεσαν το θρησκευτικό συναίσθημα των πιστών αλλά και εξόργισαν την συντριπτική πλειονότητά τους.  Και  αυτό είναι κάτι για το οποίο οι κάθε επιπέδου αρμοδιότητας και ευθύνης ιθύνοντες, πρέπει να απολογηθούν…
Φυσικά και η πρώτη ευθύνη είναι της δημοτικής αρχής, που μαζί με το τοπικό ιερατείο και τους λογής εμπλεκόμενους συλλόγους είχαν και το γενικό πρόσταγμα της όλης τελετουργίας των μεγαλοβδομαδιάτικων εκδηλώσεων.
Βέβαια θα πει κάποιος. Και τι φταίνε οι διοργανωτές για την απαράδεκτη εξέλιξή τουςΦταίνε και παρά φταίνε,απαντούν οι πολλοί που συμβαίνει να παραμένουν ευαίσθητοι και να σκέφτονται βαθύτερα και περισσότερο υπεύθυνα. Καθόσον ως αρμοδίως  υπεύθυνοι , εκ του αποτελέσματος απεδείχθησαν άσχετοι περί την διοργάνωσή τους και καθόλου προμηθείς..
Αλλά το ερώτημα που εύλογα ανακύπτει από τα πιο πάνω είναι κοινό και απλό. Καλά ήθελε πολύ μυαλό,ώστε οι συντελεστές αυτής της μεγάληςσυνολικής ασχήμιας, που παρουσίαζε  η Άρτα, κυρίως κατά την περιφορά των Επιταφίων το βράδυ της Μ. Παρασκευής,  προκειμένου να δράσουν προληπτικά ώστε να προλάβουν το κακό;
Και δεν παύουν να αναρωτιούνται. Αλήθεια, πόσο δύσκολο ήταν:
.Ο δήμαρχος, οι επί του πολιτισμού αντιδήμαρχοικαι οι γνωστοί «μαϊντανοί»της διοίκησης Χρ.Τσιρογιάννη, να απαγορέψουν τις φωτιές στην πλακόστρωτη πλατεία του ναού της Αγίας Θεοδώρας (σ.σ, και αντίστοιχα όπου αλλού αναβίωσε το επίμαχο έθιμο)  όσο συνεχιζόταν η  λειτουργία της Μ. Πέμπτης;Καινα καταλάβουν πως μόνο αυτή η πρόνοια, δηλαδή ότι η έναρξη της εκδήλωσης του εθίμου θα γινόταν μετά  τα 12 Ευαγγέλια, εκ των πραγμάτων  θα απέτρεπε το επίμαχο αντί-αισθητικό, αντί-θρησκευτικό και εν τέλει παρακμιακό φαινόμενο, που προκαλεί το κοινό θρησκευτικό αίσθημα και απογοητεύει»;:
. να υπάρξει μια καλωδιακή ή ασύρματη ηχητική διασύνδεση ολόκληρης της οδού «Σκουφά», με το χώρο των παρελάσεων (στα σκαλιά του ευρυχώριου Αγίου Δημητρίου), ώστε τόσο οι ψαλμοί της ημέρας όσο και τα πένθιμα εμβατήρια από την μουσική του «Σκουφά» να ηχούν σε όλο το μήκος της οδού κατά την περιφορά των Επιταφίων;
.να …επιστρατευτούν οι εξαιρετικές χορωδίες των συλλόγων «Σκουφάς» και «Μακρυγιάννης», που με την καλλιτεχνική συνεισφορά του «Μουσικού Σχολείου» και ίσως του ομώνυμου ΤΕΙ, που με την εκτέλεση των μελωδικών εκκλησιαστικών ύμνων και την δημιουργούμενη περιρρέουσα ατμόσφαιρα  πένθους, θρησκευτικής κατάνυξης και περισυλλογής,θα λάμπρυναν τη μεγάλη βραδιά, αναβιώνοντας την εικόνα μια ξεχωριστής εορταστικής Άρτας;
.να πάρει η περιφορά των Επιταφίων τον χαρακτήρα  λιτανείας, στην οποία θα συμμετέχουν σχολεία, πολιτιστικοί φορείς, σώματα ασφαλείας, στρατός κ.ά, ώστε το τελετουργικό της Μ. Παρασκευής να αποκτήσει περισσότερο εορταστικό περιεχόμενο;
.να συγκεντρωθούν οι Επιτάφιοι (μετά το πέρας της περιφοράς) στο διευρυμένο προαύλιο του Αγίου Δημητρίου, και κατ’ επέκταση στο χώρο της κεντρικής πλατείας, όπου ο Σεβασμιότατος Μητροπολίτης κ.κ Καλλίνικος και το υπόλοιπο ιερατείο, παρουσία των τοπικών αρχών και του Αρτινού λαού, θα ανέπεμπε  την καθιερωμένη δέηση;

Τέλος
.να ζητηθεί από τους καταστηματάρχες των προμνησθέντων ένθεν κακείθεν της «Σκουφά» κέντρων (εστίασης, καφέ κ.λ.π), τουλάχιστον κατά τη διάρκεια της περιφοράς των Επιταφίων, να μην «σερβίρουν»;Όπως και από εκείνους της πλατείας Αγίου Δημητρίου και  Εθνικής  Αντιστάσεως (να ζητηθεί) να μαζέψουν τα καθίσματα προκειμένου να υπάρξει χώρος, όσο θα διαρκούσε  η προτεινόμενη συγκέντρωση των Επιταφίων;
Αλίμονο,κ.κ, αρμοδίως υπεύθυνοι της δημοτικής αρχής και προεχόντως κ. δήμαρχε, όταν για τις εορταστικές εκδηλώσεις Χριστουγέννων,  Αποκριάς, κ.ά ξοδεύονται αρκετές χιλιάδες ευρώ, για κακόγουστες παράγκες, πολυδάπανες«Κιτς» παράτες έμμεσηςπροβολής και δημοσιότητας της αφεντιάς σας,  πόσο δύσκολο είναι να χρηματοδοτηθούν και κάποιες σοβαρές «μεγαλοβδομαδιάτικες εκδηλώσεις», μεβαθύ θρησκευτικόεθιμικό περιεχόμενο, που θα αποπνέουν, σεβασμό, κατάνυξη, και ξεχωριστό εορταστικό χρώμα και θα τερματίσουν τέτοιες σαν τις πιο πάνω αναφερόμενες  ασχημίες;
 Πως διαφορετικά η πόλη, τέτοιες χρονιάρες μέρες θα τραβήξει κόσμο που τόσο  έχει ανάγκη; Καιαν δεν υπάρξουν αυτές οι μικρές ή οι μεγαλύτερες καινοτόμες διορθωτικές κινήσεις, πως, αλήθεια,η Άρτα θα αποτελέσει «Πασχαλινό» και γενικότερα  θρησκευτικό  τουριστικό προορισμό;
Εν τέλει κ.κ ιθύνοντες του Δήμου, με την ελαφρότητα του πολιτισμικού σας «ΕΙΝΑΙ», και την πανθομολογούμενη βαρύτητα του υποκριτικού σας«ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ»,που διθυραμβικά  προβάλλετε, η Άρτα, εκτός των άλλων κακών, θα συνεχίσει να παραμένει στα θρησκευτικά τουριστικά αζήτητα.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΑΡΘΡΩΝ

Go to top